söndag, september 27, 2009

Ministry of Sound byttes mot toast, té och svt.play

Saker jag har saknat något enormt sedan jag åkte är ibland ofta man inte tänkt på innan. Att man saknar Johan, syrran och familjen, närheten till vänner som känner en utan och innan och som kanske funnits med större delen av ens liv, och att knalla hem en ljummen kväll i den välbekanta, älskade staden kanske inte är så konstigt. Men här är lite annat som verkligen fattas mig i det rutiga landet:

Svenska huvudkuddar av standardmått.

Styckfryst kycklingfilé i storpack.

Cykelvänliga stadsgator.

Findus, Santa Maria och Kung Markatta.

Vetenskapsmagasinet.

Mmmmh, sweet Sweden... En annan sak som jag verkligen saknat är favvo-café-hänget, men det rådde Rachel bot på idag! Bright and bubbly stack hon in huvudet här i förmiddags och drog med mig ner till stan där det var 20% för studenter på en stor heminredningsbutik. Vi passade på att gå igenom alla stora ”malls” i centrum då vi inte hade något på schemat idag, och lokaliserade våra älsklingsbutiker och letade smultronställen. Myyyste riktigt :) Sedan började vi vår stora café-jakt och vi gick igenom en hel radda kandidater innan vi hittade vinnaren. Books&Beans är ett litet trångt café på Belmont Street som säljer begagnade böcker och samtidigt erbjuder jordens godaste Chicken-tikka and Sweet Chili panini :) Tre små trånga våningar av böcker, brownies, kaffe, té, stearinljus, konst, kuddar och nedsuttna soffor. Åh, ljuvliga hemma-känsla! :)

Kvällen kunde ju inte bli annat än lyckad. ELLER? Blev snuvad på sällskap till den utekväll som jag sett fram emot hela veckan i sista sekunden. Att mina rumskamrater skulle banga under eftermiddagen var tråkigt men ganska väntat. Mitt ess i ärmen var att jag piskat upp stämningen rejält med ett gäng sköna norrmän och en härlig norr-kvinna som vi träffade ute i fredags som också är stora Ministry of Sound-fans. Superstajlad vid 9 och taggad till tusen står jag och visslar och pillar med den sista disken efter middagen när Örjan, som vi skulle förfesta hos, ringer. Säger att de tre är jätteledsna men de står över ikväll. Oh no. Please no, not tonight..? Partyhumöret är en jättebalong med ett pyttelitet hål som långsamt pyser ihop den tills den blir platt och slapp och urtråkig. Inte varesig smart eller så kul att gå själv... :(

Men det blev inte så dumt ändå. Missförstå mig rätt, hade jag kunnat hade jag mer än gärna hoppat runt som en glittrig studsboll över dansgolvet till Ministry’s sköna, grooviga beats. Men jag sitter istället i mitt rum med en mumsig hemmagjord toast, favorit téet och Skvalans talkshow på Svt.play, där Anna Anka, Henrik Shyffert, Jay-Z och sjönsjungande Melody Gardot är gäster. Ganska schysst kvällssällskap ändå tycker jag :)

Sov sött när ni gör det. Stora kramar

Elin

1 kommentar: